۲۹ مهر ۱۳۹۶   ۱۳:۳۲    
 
 
 
 
تبلیغات
 
تبلیغات در روزهای بروجرد
 
خبر ساز RSS
چرا انتخابات را پذیرفته و در آن شرکت می‌کنیم؟
مرتضی صارمیمرتضی صارمی- انتخابات یک واقعیت اخلاقی وعقلانی است که بسیاری آن را پذیرفته و برای اداره امور کشور، شهر وروستا در آن مشارکت می کنند. برای پاسخ به این سئوال که چرا باید در انتخابات شرکت کرد ابتدا چرایی وپیدایش این سازو کار به لحاظ تاریخی تبیین می شود. در حدود پانصد سال پیش جامعه به شدت تحت تأثیر عوارض ناگوار برخاسته از جنگ داخلی انگلستان در دهه ی 1640 بود که اصطلاحا از آن جنگ همه علیه همه یاد می شود.

 

توماس هابز انگلیسی که خود در فضایی آکنده از ترس و وحشت بدنیا آمده بود معتقد بود: هر فردی از افراد بشر، فطرتا در تمام اشیاء سهیم، ذی حق و برابر هستند» و «اساسا همین برابری انسان ها، منشاء دشواری هاست.» چرا که افراد حدی برای شهوت و تمایلات خود قائل نیستند و همواره در صدد به دست آوردن سهم بیشتری برای خود هستند.

ضمن آن که هیچ قانون و ضابطه ای هم وجود ندارد که آنها را محدود به حد خاصی کند، از این رو در اجتماع دائما در نزاع و کشمکش خواهند بود. و به علت احتیاج به امنیت، صلح و نظم راهی نداشتند جز این که از حقوق طبیعی خود که حد و مرزی نداشته، چشم پوشی کنند و مطابق یک قراداد عمومی آن را به یک فرد تفویض کنند.

پس مردم مجبور بودند به جهت حصول نظم و امنیت به دامن قرارداد اجتماعی پناه بیاورند. و لذا فکر می کرد تنها با وجود یک پادشاه مقتدر، انگلستان را می توان از بدبختی و آشوب نجات داد.» به این جهت سعی در خلق آثاری داشت تا به این وسیله انگلستان را از این مهلکه نجات دهد. منشور فکری هابز در کتاب) لویاتان( در سال ۱۶۵۱م انتشار یافت و تلاشی بود برای پشتیبانی از اصل حکومت مقتدر و استبدادی که به زعم وی یگانه نوع کارآمد و قابل قبول از دولت است.


طبق این قرارداد افراد جامعه همه ی حقوق خود را به پادشاه اعطاء می کنند و از آن پس پادشاه براساس صلاحدید به تقسیم این حقوق در جامعه می پردازد. چون همه حقوق به این شخص واگذار شد او رئیس اصلی و صاحب سلطه و اقتدار خواهد بود و سایرین باید از وی اطاعت نمایند. اوست که باید نظم و امنیت را برقرار کند.از آنجایی که منشاء قدرت پادشاه در آغاز امر از تفویض بالاتفاق قدرت از جانب رعایا به او ناشی شده است، باید اذعان داشت که «پادشاه شخصیت همه افراد را ایفاء می کند» و می تواند هر کاری را که اراده کند انجام دهد. نتیجه ی استدلال های هابز، وجود یک پادشاه غیر پاسخگو در راس حکومت است که دارای قدرتی همیشگی، مطلق و نامحدود است. در برابر این پادشاه مردم حق اعتراض را ندارند حتی اگر از برنامه و سیاست های او ناراضی باشند. چراکه در صورت مشروع دانستن، اعتراض موجبات شکست و زوال حکومت و بازگشت به وضعیت اولیه  می شود. نا گفته پیداست این نگرش دارای تالی فاسد هایی است که بار دیگر شرایط نابسامان گذشته را بازتولید می کرد.
از دیگر افراد طرفدار نظریه ی قرارداد اجتماعی، جان لاک انگلیسی است که نقش لاک در تاریخ فلسفه ی غرب به اندازه ای بوده است که از آن به عنوان نخستین بنیان گذار و معمار نظریه ی حکومت براساس دموکراسی یاد می کنند.


لاک نیز هم چون هابز معتقد است که انسان ها قبل از نهاد حکومت و انعقاد قرارداد اجتماعی در وضعی طبیعی زندگی می کردند. اما وضع طبیعی لاک به شدت با هابز متفاوت است. چراکه «به گمان وی انسان در وضع طبیعی در حالت جنگ دائمی و ترس همیشگی زندگی نمی کرد، بلکه در آن انسان ها برابر بودند و آزادانه به هر آنچه فکر می کردند که با قانون طبعیت هماهنگ است عمل می کردند.» قانون طبیعت هم «می آموزد که همه برابر و مستقل هستند و هیچ کس نباید به زندگی و تندرستی و آزادی و اموال کسی دیگر، صدمه ای وارد کند.»


با وجود آن که وضع طبیعی لاک وضع جنگ همه با همه نبود ولی یک سری موانعی وجود داشت که باعث می شدند وضع طبیعی را فساد و تباهکاری انسان های منحط آشفته کند. درست است که طبع انسان لطیف و صلح جو است ولی موانع موجود در وضع طبیعی او را مجبور به -پیمودن راهی کرد که در آن راه، آزادی و امنیت در جامعه تضمین شده باشد. لذا این انسان ها با هم قراری عمومی منعقد می کنند تا سیستمی را به وجود آورند که ضمن رفع موانع مذکور، وظیفه ی دفاع از حقوق آنان را برعهده گیرد. قرار اجتماعی لاک به قصد محدود کردن حقوق ها نیامده بلکه به جهت «دفاع و صیانت از حقوق طبیعی فرد در برابر انسان هایی است که استثنائا از آن قاعده طبیعی تبعیت نمی-کنند» و حقوق افراد را به مخاطره می اندازند.


مفاد قرارداد اجتماعی هابز با لاک تفاوت هایی دارد که آن ها را در مقابل هم قرار داده است. در قرارداد لاک بر خلاف هابز معتقد است که اگرانتخاب شوندگان از مفاد قرارداد منعقد شده تخطی کنند و بر خلاف مصالح مردم حرکت کنند مردم حق اعتراض و تغییر را دارند.


پشتوانه این نظریه در آموزه های دینی،آیات، روایات و سیره بزرگان وحتی ادبیات ایرانی واسلامی به خوبی دیده می شود. آیه 11 سوره رعد که به نقش مردم در تغییر سرنوشت خویش صراحت دارد یا عدم پیروی امام حسین از حکومت نامشروع یزید ( برخلاف قرارداد صلح) ویا در زبان شعر سعدی می گوید: سیاست(ریاست) به دست کسانی خطاست /  که از دستشان دستها برخداست. همه این موارد بر حق انتخاب دلالت دارد که در دنیای مدرن از آن به" انتخابات" به عنوان بهترین سازوکار اداره امور حکومت وجامعه یاد می شود. انتخابات کم هزینه ترین نوع مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش است.


اما به دلیل برخی اشکالات ساختاری وضعف های فرهنگی و آگاهی عمومی امروز انتخابات بسیار پرهزینه و فلسفه وجودی آن زیر سئوال است. بدون تردید این سرنوشت محتوم جامعه نیست وبا همین قانون موجود می توان آن را اصلاح کرد. پر واضح است ما به تنهایی در این بازه زمانی محدود نمی توانیم به شرایط آرمانی برسیم ولی با کمی درنگ وفداکاری می توان در انتخابات شورای اسلامی شهر آنرا محقق کرد.


قبلا در گوشه وکنار از وضع نابسامان شورا های شهربه دلیل فساد ناشی از رانت خواری و پول های کثیف  انتقادهایی شنیده می شد اما عملکرد برخی عناصر در این نهاد مردمی از مرز انتقاد گذشته وبه مخالفت تبدیل شده است وگفته می شود از طلا گشتن پشیمان گشته ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید. بدون تردید این وضع خوب نیست وباید تغییر کند وناگزیریم با احساس مسئولیت اجتماعی و قانونی از این فرصت نسبی که دولت ومجلس برآمده از رأی اکثریت به وجود آورده استفاده کنیم وبا ارزیابی دقیق از کاندیداها فقط با یک شناسنامه تکرار می کنم با یک شناسنامه، یا به عبارت دیگر با کم ترین هزینه به نتایج پر ثمر انتخابات کم هزینه عینیت بخشیم.

 

آخرين بروز رساني ( ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ )

نظرات  

 
0 # محمد رضا کیانفر دوشنبه, 01 خرداد 1396 ساعت 20:34
سرور گرامی خانم هاجر چنارانی نماینده ی محترم شهرستان نیشابور و شهر فیروزه.
اینکه آرزو کردید 29 اردیبهشت 96 آقای روحانی سرنگون گردد به نظر من اگر خدای نخواسته این آرزوی شما تحقق یابد مسلماً به ضررمان خواهد شد زیرا وی در چهار سال ریاست جمهوری اش راه تعامل با غرب را هموار کرده و تا حد زیادی شرایط سرمایه گذاری ی خارجی را فراهم ساخته که اگر در چهار سال پیش رو نیز رویه اش را ادامه دهد قطعاً اقتصاد کشورمان را به مقصد مطلوبی خواهد رساند پس از شما خواهر عزیز انتظار دارم تا این حد بدبین نباشید و بیشتر نسبت به آینده امیدوار باشید. با آرزوی موفقیت شما، محمد رضا کیانفر 09365476322
جواب | جواب با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # محمد رضا کیانفر يكشنبه, 21 خرداد 1396 ساعت 12:13
آقای روحانی، با تبریک موفقیتتان در انتخابات دوره ی دوازدهم ریاست جمهوری از اظهارات شما در سخنرانیهای انتخاباتی تان چنین استنباط می شود که کمر همت به حل مشکل آقایان خاتمی، موسوی، کروبی و خانم رهنورد بسته اید، به نظر من این قول شما اجرا شدنی است به شرطی که از راهش وارد شوید، راه درستش این است که وقت را تلف نکنید هرچه زودتر حرفهایتان را با این چهار عزیز گرفتار در حصر یکی کنید و به آنها بقبولانید که دست از لجبازیهای بچگانه شان بردارند نامه ای خطاب به رهبر معظم انقلاب بنویسند در آن از رفتار آنارشیستی ی خودشان که روز 25 خرداد 88 مرتکب شدند در راهپیمایی ی بدون مجوز حضور یافتند اظهار ندامت نمایند از مقام معظم رهبری تقاضای بخشش کنند آن نامه را به شما بدهند از شما خواهش نمایند بر آنان منت گذارید و آن را به دست مقام معظم رهبری برسانید، شما خواهششان را اجابت کنید نامه را بگیرید و در جیبتان بگذارید.
روزی که برای دریافت اعتبارنامه ی ریاست جمهوری تان به حضور رهبر معظم شرفیاب می شوید پس از آنکه ایشان اعتبارنامه ی شما را اعطا فرمودند شما با یک دستتان آن را بگیرید با دست دیگرتان نامه ی آن عزیران را به طرفشان دراز کنید و خواهش نمایید بزرگواری کنند رویتان زمین نیندازند و آن را از دستتان بگیرند، اگر این پیشنهاد را مو به مو اجرا نمایید با حدس قریب به یقین مطمئنم انشاالله گوش شیطان کر گره از کار فروبسته ی آن عزیزان گشوده خواهد شد و شما در نزد طرفدارانتان سربلند می گردید. موفق و پیروز باشید، محمد رضا کیانفر 09365476322 mohammadrezakia
جواب | جواب با نقل قول | نقل قول
 

افزودن نظر

نام *:
نظر:
کد امنیتی:
بازخوانی عکس
کد امنیتی
 
 
 
صفحه اول | درباره‌ی ما | منوی یالا
تمامی حقوق برای نشریه روزهای بروجرد محفوظ می باشد.      استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.
پایگاه خبری «روزهای بروجرد» دارای مجوز انتشار از  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران است 
Powered by VCD Co.