۱۰ فروردين ۱۳۹۶   ۰۴:۲۱    
 
 
 
 
تبلیغات
 
تبلیغات در روزهای بروجرد
 
خبر ساز RSS
اجرای "طرح ترافیک" بروجرد به بن‌بست رسید
روزهای بروجرد- 5سال از تصویب "طرح ترافیک" بروجرد می‌گذرد اما همچنان اراده‌ای برای اجرای این طرح وجود ندارد و سلایق و علایق برخی افراد به منفعت‌های عمومی در اجرای آن ترجیح داده‌شده و عملاً کار متوقف‌شده است.

به گزارش تسنیم، خیابان‌های قدیمی و با عرض کم در هسته مرکزی که این روزها از تجمع خودروهای شخصی و عمومی و افراد مملو شده به معضلی در مدیریت شهری بروجرد تبدیل‌شده است و چالش اجرای طرح ترافیک در این شهرستان را به امری جدی تبدیل کرده تا مسئولان اجرایی این شهرستان را در مقاطع زمانی مختلف با اجرای طرح‌های مقطعی به فکر رفع گره‌های کور ترافیکی بیندازد.

ضعف مدیران اجرایی در اجرای طرح ترافیک بروجرد

اما آنچه در اجرای طرح ناکام مانده ترافیک در شهرستان بروجرد همچون دیگر طرح‌های نیمه‌کاره در نظر اول توجه اذهان پرسشگر را به خود جلب می‌کند ضعف مدیران اجرایی و در صدر آن‌ها شهرداری بروجرد است که ترافیک در خیابان‌های کوچک این شهرستان را به مصداق شهرهای بزرگی کرده است که گره‌های ترافیکی را هرروز در اتوبان‌ها تجربه می‌کنند حال‌آنکه هسته مرکزی این شهرستان که متشکل از چند خیابان اصلی و فرعی است نیازی به این‌همه دست‌به‌دست شدن و تقابل اختلاف‌سلیقه‌ها در اجرای یک طرح ندارد تا کارگروه‌های متعددی برای رفع آن تشکیل شود و همچنان "در خم یک جاده" بماند.

محمد کیانی معاون عمرانی فرماندار بروجرد و رئیس کارگروه ترافیک این شهرستان در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم به بررسی طرح ترافیک بروجرد پرداخته و می‌گوید: طرح ترافیک با تولی گری شهرداری بروجرد در سال 90 با به‌کارگیری مشاورین مختلفی از تهران برای اجرا آغاز شد و پس از انجام مطالعات و صرف هزینه 80 میلیون تومان طراحی و پیاده‌سازی شد اما در کمتر از سه روز اجرای این طرح به دلیل وجود نقاط ضعف متعدد متوقف شد.

توقف طرح سه‌روزه ترافیک در بروجرد

وی نقطه‌ضعف طرح پیشین ترافیک بروجرد را توجه صرف به ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس دانسته و می‌افزاید: اجرای چنین طرحی در آن مقطع زمانی چندان راهگشای رفع ترافیک نبود برای همین عمر این طرح به سه روز بیشتر نرسید تا در سال 93 در دبیرخانه شورای ترافیک همان طرحی که کارشناسان مشاور طراحی کرده بودند برای اجرا بار دیگر مطرح شد و با کنار گذاشتن نقاط ضعف و استفاده از نقاط قوت اجرای آن در دستور کار قرار گرفت.

معاون عمرانی فرماندار بروجرد با اشاره به تقسیم‌بندی اجرای طرح ترافیک به طرح "گام‌به‌گام" عنوان می‌کند: با توجه به گره‌های ترافیکی که در نقاط مختلف شهر وجود داشت اولین قدم گشایش گره ترافیکی خیابان سعدی، میدان قیام و توحید بود که دوطرفه کردن خیابان سعدی با تعرفه‌های جدید نخستین گام بود و این طرح باید به‌گونه‌ای در منطقه ایجاد می‌شد که ترافیک مقابل جایگاه نمایشگاه داران اتومبیل شکسته شود اما صرفاً با دوطرفه کردن این خیابان گره ترافیکی آن رفع نمی‌شد چراکه یک‌طرف خیابان را نمایشگاه داران اتومبیل با پارک خودرو و انجام امور معاملاتی اشغال کرده بودند بر این اساس این امر با کار کارشناسی و دوطرفه شدن این خیابان و رفع ازدحام جلوی نمایشگاه داران اتومبیل با موفقیت انجام شد و توانست ترافیک و ازدحام جمعیت و مسائل و معضلات اجتماعی ناشی از آن را رفع کند.

وی بیان می‌کند: در قدم دوم با نگرش به گشایش گره‌های ترافیکی طرح ترافیک این بار در خیابان سید مصطفی اجرا شد که در این خیابان نظر بر دوطرفه شدن آن و نصب تابلوهای پارک مطلقاً ممنوع بود اما با منفعت‌طلبی و ایجاد مزاحمت برخی کسبه منطقه اجرای این طرح در نیمه‌راه در عمل راه به‌جایی نبرد و به‌رغم نیمه‌کاره رها شدن اجرای آن تا حدودی مشکل ترافیک این خیابان را مرتفع کرد.

کیانی خروج ایستگاه‌های روستایی خودرو از هسته مرکزی شهر را سومین گام اجرای طرح ترافیک در بروجرد دانسته و اظهار می‌کند: بر اساس دستورالعمل کلی وزارت کشور ایستگاه‌های تاکسی و نقلیه عمومی باید از مرکز شهر جمع‌آوری‌شده و به حاشیه‌ها منتقل شوند اما متأسفانه به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های متولی و ضعف فرهنگ عمومی اجرای این طرح نیز به‌رغم تلاش‌های فراوان در ابتدای کار ناکام ماند و با کندن تابلوهای توقف ممنوع در منطقه ایستگاه اشترینان و روستای چهاربره عملاً خودروها ایستگاه خود را از این منطقه تغییر ندادند تا گره ترافیکی در این ناحیه به قوت خود باقی بماند.

به گفته وی ساماندهی میدان قیام و رفع گره ترافیکی این منطقه گام بعدی اجرای طرح ترافیک بروجرد بوده که با عدم اجرای مصوبه شورای ترافیک از سوی شهرداری این شهرستان در عمل ماند و ترافیک این منطقه به حال خود رها شد.

معاون عمرانی فرماندار بروجرد می‌افزاید: ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس و جانمایی پایانه‌های جدید در سطح شهر با همکاری سازمان اتوبوس‌رانی گام بعدی اجرای طرح ترافیک بود که بخشی از آن اجراشده است.

دست‌خالی شهرداری بروجرد در اجرای طرح ترافیک

وی خاطرنشان می‌کند: اجرای طرح محدودیت ساعت کامل‌ترین و آخرین مرحله طرح گام‌به‌گام بود که سبب کنترل ترافیک در ساعات اوج تردد در هسته مرکزی شهر می‌شد علاوه بر این اجرای طرح پارکبان الکترونیکی بخش دیگری از این طرح بود که اگرچه این طرح با ساماندهی و مدیریت انجام نشد اما توانست حدود 30 درصد از ترافیک هسته مرکزی را کاهش دهد.

کیانی احداث پل‌های زیرگذر و روگذر را از طرح‌های درازمدت و اساسی کاهش ترافیک دانسته و می‌افزاید: اجرای چنین طرح‌هایی مستلزم قدرت مالی شهرداری است  تا بتواند املاک هسته مرکزی را خریداری و تملک کند اما در شرایط کنونی که شهرداری توان مالی پرداخت معوقات حقوقی کارگران خود را ندارد این کار غیرممکن است.

هرچند یکی از علل ایجاد ترافیک در معابر کم‌عرض خیابان‌های شهرستان بروجرد تجمع وانت‌بارها و دست‌فروشان است که تاکنون اقدامی اساسی برای رفع آن صورت نگرفته اما رئیس کارگروه ترافیک این شهرستان معتقد است با مدیریت دست‌فروشان و برخورد با وانت‌بارها و هدایت آن‌ها به بازارچه‌هایی که استاندار هستند و ایجاد تسهیلاتی از سوی شهرداری می‌توان زمینه همکاری این صنوف را برای اجرای طرح ترافیک ایجاد کرد.

مخالفت شهردار برای احداث میدان قیام بروجرد

محمدرضا معظمی گودرزی رئیس شوری اسلامی شهر بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم دلیل عدم احداث میدان قیام را مخالفت شهردار عنوان کرده و می‌گوید: احداث چنین میدانی در این منطقه از پیشنهاداتی بود که به شورای ترافیک ارسال شد و پس از چکش‌کاری‌های لازم مصوبه این شورا برای اجرا را دریافت کرد که با مخالفت شهردار در عمل مواجه شد.

وی می‌افزاید: دلیل مخالفت شهردار بروجرد با احداث چنین میدانی نداشتن توجیه اقتصادی و اجرای یک‌باره طرح ترافیک بود هرچند اجرای مقطعی این میدان می‌توانست مشکل ترافیکی را رفع کند اما شهردار با توجیهات اقتصادی خود از اجرای آن سرباز زد.

هرچند رئیس شورای شهر بروجرد در رابطه با ناکام ماندن اجرای طرح ترافیک اظهار بی‌اطلاعی کرده و ترجیح داد در این مورد مطلبی بیان نکند اما اظهارات برخی اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد نشان می‌دهد اراده‌ای برای اجرای طرح ترافیک در این شهرستان وجود ندارد و از سویی برخی کارشکنی‌ها علناً مانع رفع گره ترافیکی شده و سلایق و علایق برخی افراد به منفعت‌های عمومی در اجرای این طرح مهم ترجیح داده‌شده و عملاً کار متوقف‌شده است.

گزارش از الهام شاهدپور
آخرين بروز رساني ( ۱۶ دي ۱۳۹۵ )

نظرات  

 
0 # شهروند پنجشنبه, 16 دي 1395 ساعت 16:35
کی اجزا شد که حالا متوقف شود منافع خیلی ها به لرزه درمیاد که سنگ اندازی میکنند تاسف
جواب | جواب با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # احمد پنجشنبه, 16 دي 1395 ساعت 19:54
از حقوق معوقه کارگران مظلوم شهرداری چه خبر؟؟ 10ماه شده،،،،،.... حضرات شورای شهر کجایید،،،،، تو دانشگاه هستید با پست جدید...... یا برادر و شوهر مدیر کرده اید..... یا رستوران ساخته اید یا در 45متری مجتمع تجاری یا مدیر ورزشگاه و یا کسی به فکر مردم یا کارگران بی حقوق شهرداری هست...... نیست
جواب | جواب با نقل قول | نقل قول
 
 
+2 # مجید جمعه, 17 دي 1395 ساعت 09:27
خیلی جالبه پول بدی در محدوده پارک ممنوع پارک کنی....اینجا فقط پولی گیر شهرداری میاد وگرنه اصلا نشکل ترافیک حل نمیشه
جواب | جواب با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # احمد جمعه, 17 دي 1395 ساعت 11:02
رییس شورای شهر فقط از دانشگاه اطلاع دارد و بس....
جواب | جواب با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # محمد شنبه, 18 دي 1395 ساعت 16:25
چرا سانسور می کنید و نظرات مردم را نمی گذارید
جواب | جواب با نقل قول | نقل قول
 
 
0 # بهنام يكشنبه, 19 دي 1395 ساعت 01:51
سلام در آمد شهرداری بالاست همین کارت پارک ها وپارکینگها که مبالغی دریافت می کنند اگر مدیریت صحیح داشته باشند میتوانند بخشی از کارهای عمرانی را انجام دهندمنتها نمی خواهند
جواب | جواب با نقل قول | نقل قول
 

افزودن نظر

نام *:
نظر:
کد امنیتی:
بازخوانی عکس
کد امنیتی
 
 
 
صفحه اول | درباره‌ی ما | منوی یالا
تمامی حقوق برای نشریه روزهای بروجرد محفوظ می باشد.      استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.
پایگاه خبری «روزهای بروجرد» دارای مجوز انتشار از  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران است 
Powered by VCD Co.