۲۸ مهر ۱۳۹۶   ۲۳:۰۹    
 
 
 
 
تبلیغات
 
تبلیغات در روزهای بروجرد
 
خبر ساز RSS
گفتگوی تفصیلی با مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان در مورد مسائل بروجرد
گفتگوی تفصیلی با مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان

 

روزهای بروجرد- در آخرین روزهای تابستان امسال برخی حاشیه های بوجود آمده پیرامون آموزش و پرورش بروجرد بویژه بحث جابجایی برخی مدیران مدارس، این اداره را کانون توجهات مردم شهر قرار داد. حالا پس از چند هفته که این هیجانات فروکش کرده است فرصتی پیدا شد تا با مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان گفتگویی ترتیب دهیم. این گفتگو در دفتر دکتر خدانظر دریکوند مدیر خندان و پیگیر و در عین حال مسلط به مسائل آموزش و پرورش استان انجام شد. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید. 
 
نگاه شما به عنوان نفر اول آموزش و پرورش استان لرستان به رسانه ها چگونه است؟
آموزش و پرورش می خواهد کار فرهنگی کند و این زمانی اتفاق می افتد که با افراد به یک باور مشترک برسیم یعنی تا من معلم و خانواده و دانش آموز به یک باور مشترک نرسیم آن باور نهادینه نخواهد شد. ما حرف هایی برای دانش آموز و خانواده داریم که می خواهیم به عنوان فرهنگ عمومی تلقی شود و بهترین راه این است که از طریق رسانه‌ها انجام شود. ارتباط با رسانه ها جزء برنامه های ماست و انتظارمان هم این است که رسانه‌ها آموزش و پرورش را جدی بگیرند تحلیل، نقد و پیگیری کنند این به نفع همه است بهرحال یا برنامه هایی که ما داریم مورد تایید است که حمایت می شویم خانواده ها در جریان قرار می گیرند یا نه ما در برنامه ها اشتباه می کنیم که در این صورت ما تغییر رویه می دهیم هر دو حالت به نفع تعلیم و تربیت است.ما به دنبال هدفی هستیم که برخی به آن توسعه برخی دیگر پیشرفت و برخی دیگر رفاه اجتماعی و یا شهروند مطلوب می‌گویند برای رسیدن به این هدف باید انسان‌هایی تربیت کنیم که رفتارشان در این راستا باشد.
 
نگاه به بروجرد در آموزش و پرورش استان به چه صورت است همانطور که می دانید بروجرد اکنون بیش از 103 سال سابقه آموزش و پرورش نوین را دارد...
بروجرد شهر اندیشه و قلم است شهر علم و دانش است شهر تقواست این نه فقط برای استان لرستان بلکه بروجرد یک برند در سطح کشور است. بهرحال همه بروجرد را می شناسند به صاحبان اندیشه و قلم و علم معرفت و تقوا می شناسند. بروجرد یک وزنه در استان است پیشرفت بروجرد از لحاظ فرهنگی تاثیر صد در صدی در استان خواهد داشت پسرفت آن منتهی به پسرفت استان خواهد شد. سرنوشت بروجرد برای ما حیاتی است روزی که من آمدم دیدم این بروجرد در استان رتبه 6 و هفت را دارد در سطح ملی بین حدود 670 منطقه آموزشی در کشور بالای 550 است و این را در شان بروجرد ندیدیم بر این اساس تغییرات را انجام دادیم.
 
نحوه انتصاب مدیر آموزش و پرورش بروجرد چگونه پیش رفت تا به شهاب روزبهانی رسیدید؟
بهرحال دولتی به روی کار آمده است که مردم به آن اعتماد کرده‌اند و علی القاعده باید سیاست های این دولت اجرا شود طبیعی است که ما مدیرمان را از بین افرادی که به برنامه های این دولت پایبند هستند انتخاب کنیم مردم هم این را از ما خواسته‌اند. بهرحال مقام معظم رهبری می فرمایند رای مردم حق الناس است حق الناس در هدف رای هم هست در برنامه ها هم وجود دارد. این مردم به این دولت اعتماد کردند تا برنامه هایش را اجرایی کند ما هم باید در  این راستا حرکت کنیم لذا گزینه خود را از بین حامیان دولت انتخاب کردیم ما برای این انتخاب با نخبگان علمی، سیاسی، اجتماعی و آنهایی که احساس کردیم دلسوز هستند مشورت کردیم و به آقای روزبهانی که انسان فرهیخته‌ای است رسیدیم که هم آموزش و پرورش را خوب می شناسد و هم از نظر شخصیتی خودش یک معلم به تمام معناست تا تغییرات را ایجاد کند من به آقای روزبهانی هم روز اول گفتم جز به اول شدن بروجرد به چیز دیگری فکر نمی کنم برای اینکه به این هدف برسیم  باید دانش ها و  بینش ها و رفتارها را تغییر دهیم. باید این وضعیت موجود بروجرد و جایگاه پایین آن را تغییر دهیم.


نحوه تعامل شما با نمایندگان چگونه است چقدر در این تعامل به استقلال دستگاه خود معتقد و حساس هستید؟
 
تعامل ما با نمایندگان برگرفته از همان تعاملی است که بین دو قوه وجود دارد قانونگذار برای قوه مجریه و مقننه وظایف و اختیاراتی را تعریف کرده است ما سعی مان بر این است بر پایه همان وظایفی که داریم با نمایندگان تعامل داشته باشیم نماینده مردم حق دارد در جریان برنامه های ما قرار گیرد و بالتبع باید جلساتی داشته باشیم، توضیحاتی ارائه کنیم تا مشخص شود تا برنامه های ما در راستای سیاست های دستگاه خود هست یا خیر.
دستگاه تعلیم و تربیت اهدافی دارد ضمن آنکه حفظ استقلال آموزش و پرورش جزء خطوط قرمز ماست البته خیلی از نمایندگان به ما در رسیدن به این اهداف کمک می کنند حرف ما را می شنوند، پیگیری هایی انجام می دهند، کمک حال ما هستند که جا دارد از این دوستان تشکر کنیم البته برخی از دوستان خواسته‌هاشون در این حد نیست و سطحش متفاوت است البته تلاش ما بر این است که ضمن تعامل، اهداف مجموعه آموزش و پرورش زیر سئوال نرود. ما سعی می کنیم وظایف مان را بدرستی انجام دهیم اما از حقوق مان هم کوتاه نخواهیم آمد.

ممکن است برخی نمایندگان نگرانی هایی داشته باشند...
ما تصمیمات در آموزش و پرورش استان را در داخل خود مجموعه می گیریم البته ممکن است برخی نمایندگان نگرانی هایی داشته باشند که سعی می کنیم با گفتگو و تعامل این نگرانی ها را برطرف کنیم. بهر حال استقلال قوا که جزء اهداف نظام است باید حفظ شود هم ما باید به جایگاه نمایندگان احترام بگذاریم و وظایف مان را در قبال حقوق آنان انجام دهیم و هم طبیعتا نمایندگان باید حقوق دستگاه های اجرایی را نادیده نگیرند و بپذیرند این دستگاه هم حقی بر نمایندگان دارد.

چقدر فشارها و انتقادات در بحث جابجایی مدیران را منطقی می دانید؟
 
من واقعا این سئوال را دارم چرا برخی از افراد که قبلا هم مسئولیتی داشتند وقتی رتبه بروجرد افت کرد، زمانی که آسیب های اجتماعی در بعضی مدارس بروجرد نمود پیدا کرد چرا هیچکس نگران نبود؟ چرا کسی اعتراض نکرد؟ چرا کسی به سرنوشت بروجرد نگاه نکرد؟ در حالی که یک جابجایی خیلی ساده اینچنین واکنش تندی داشته است!
من توصیه ام به همه این است که یک نگاه کارشناسانه داشته باشند بهرحال ما با این مجموعه کارشناسان و مدیران رتبه مان مشخص است شما نمی توانید با همین تیم به اهداف بالاتر برسید حتما باید تغییراتی انجام دهید حق یک مدیر است که تیم خودش را انتخاب کند تیمی که به اهداف وی پایبند و باورمند باشند.
گاهی اوقات یک مدیر، یک کارشناس، یک معاون نمی تواند برنامه های مد نظر را انجام دهد قطعا در این مورد نیاز به تغییر است اینکه ما هر تغییری را سیاسی کنیم و جو درست کنیم به صلاح بروجرد و مردم نیست. این جوسازی از طرف هر کسی باشد ایراد دارد آموزش و پرورش را باید از تنش دور کنیم برخی از نمایندگان محترم سئوالاتی داشتند که حق شان بود و ما هم توضیحاتی ارائه دادیم و بعضا هم از برخی تصمیمات و اقدامات راضی شدند.
 
به نظر من آقای شهاب روزبهانی می توانست تغییر مدیریت بیشتری هم داشته باشد ایشان این حق قانونی را دارد آقای روزبهانی خیلی مدیر عزل نکرد که برخی نگرانند من تعجب می کنم!
تازه یک مدیر در مدرسه ای توانایی داشته و این توانایی را تایید می کند حالا می خواهد مدرسه ی دیگری را نیز با توانایی خود سامان دهد این که ما اینقدر دلبستگی به این میز داشته باشیم که اگر من جابجا شوم آخر الزمان است این نگاه مثبتی نیست ضمن اینکه ما می خواهیم سیستمی داشته باشیم که هیچ مدیر کم کار و سهل انگار احساس امنیت نکند. مدیر کم کار و سهل انگار باید به برنامه و توانایی‌اش پناه ببرد نه به ستاد این و آن...
دستگاهی که نیروهای کارآمد و اثرگذارش احساس کنند دیده نمی شوند و نیروهای کم کار و سهل انگار احساس امنیت کنند این سیستم فاسد است.
 
ما مدرسه خاص داریم که معلم آن را ما تامین می کنیم، فضای آن را هم ما در اختیار آنان قرار داده ایم شهریه هم از مردم می گیرند ولی میانگین معدل آن از چهارده فراتر نمی رود طبیعی است که ما اینجا شک خواهیم کرد که برنامه ها درست اجرا نمی شود و وظیفه داریم که پیگیری کنیم .

بنده این گلایه را هم از برخی دوستان دارم چرا در تامین اعتبار کسی کمک آموزش و پرورش نمی‌آید؟ نمایندگان محترم اگر کمک حال آموزش و پرورش باشند خدمت بزرگی کرده‌اند اگر بنده برای پیگیری مشکلات آموزش و پرورش با 9 نماینده محترم اقدام کنم خیلی اثرگذارتر خواهد بود، امکانات و اعتبارات و تجهیزات بیشتری مهیا خواهد شد برخی دوستان برای گرفتن امکانات و تجهیزات همراهی نمی کنند اما برای جابجایی یک مدیر چندین بار زنگ می زنند!

اگر یک مدیر را برای دستگاهی انتخاب می کنیم باید اجازه بدهیم برنامه های خود را اجرایی کند البته ما به دنبال تعامل با نمایندگان محترم هستیم آماده نشست های رودرو و حضور در مجمع نمایندگان استان برای پاسخگویی به پرسش ها و دغدغه های نمایندگان محترم هستیم.
 
آیا اعتراضات نسبت به جابجایی مدیران آن طور که برخی اظهار می داشتند گسترده بود؟
به نظر من تحریکی در این بین وجود داشته است از کجا من نمی‌دانم به عنوان مثال اولیای دانش آموز آمده پیش ما و وقتی با ایشان صحبت می کنیم اظهار می دارد ما نمی دانیم موضوع دقیقا چیست این نامه را آورده اند "در" خانه که امضاء کنیم!
یک دست هایی در کار  بوده که جوسازی کند چه نیتی داشته اند ما نمی دانیم، اما قطعا این جوی که در بروجرد بوجود آمد سازماندهی شده بود چون اولیای که به اینجا آمدند و ما با ایشان صحبت کردیم برخی می گفتند این امضای ما جعلی است و ما چنین امضایی نداشتیم برخی می گفتند ما توجیه نبودیم که جریان چگونه است. نماینده اولیا که نامه را پیش من آورده وقتی وضعیت مدرسه را به ایشان گفتم اظهار داشت نامه را آورده اند در منزل ما که امضاء کنم و من چندان در جریان کار نبوده ام.

به مدیری گفته شده ما شما را به عنوان مدیر قبول داریم اما در مدرسه‌ی دیگری مدیریت کنید می گوید من باید در مدرسه ی خودم باشم! این که جریان چیست من واقعا نمی دانم! از نگاه شرعی هم که نگاه کنیم مسئولیت را هرجا که به ما دادند باید بپذیریم اگر نیت خدمت به مردم است هر سنگری که به ما گفتند باید خدمت کنیم. اگر بگویی من حتما باید در این مدرسه، در این شیفت با این معاونان، با این گروه کار کنم حتما سئوالاتی پیش می آید که چرا این همه اصرار برای ماندن در یک جای خاص دارید؟

این تغییر و تحولات طبیعی است که اتفاق می افتد من مدیرکل روزی آمده ام  روزی یکی جای من خواهد آمد قرار نیست اگر به من گفتند از این مسئولیت برو بگویم نه اگر من نباشم آخر الزمان است نه این سیکل باید بچرخد.

یکی از مشکلاتی که آموزش و پرور بروجرد با آن روبرو است نیروهای غیر بومی است که از سهمیه استخدامی استفاده می کنند و پس از مدت کوتاهی از بروجرد می روند و این شهر را با کمبود نیرو مواجه می کنند چرا این مشکل بوجود آمده است؟ چرا از نیروهای بومی بروجردی استفاده نشده است؟
 
قبلا سهمیه استخدام بر اساسا سهمیه استان بوده و ایراداتی هم داشته است بهرحال ممکن است نخبه یک شهری در شهر دیگری قبول شود و پس از چند سال درخواست انتقالی کند  ما امسال 3400 نفر در استان درخواست انتقالی و جابجایی داشته‌ایم ما باید زمینه ای را فراهم کنیم که استخدام ها بومی شود هر شهر و منطقه نیروی بومی خود را استخدام کند که همانجا باقی بماند ما داریم به این سمت حرکت می کنیم که سهمیه هر شهر را بین خود آن شهر تقسیم کنیم.
 
امسال هرچه دانشجو تربیت معلم که حدود 600 نفر است برای ما آمده خانم ها را بدون استثنا شهرهای خودشان سازماندهی کرده ایم و آقایان را بالای 90 درصد در شهرهای خود سازماندهی کرده‌ایم منتها برخی از شهرها همچنان نیازمند نیرو هستند و نیاز آنان به طور کامل تامیین نشده است و این کمبود در طی سال های سال اتفاق افتاده، بهرحال نمایندگان و مسئولان چند سال پیش باید فکر می کردند که سال های آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
 
بنده عرضم به نمایندگان مجلس این که ما باید بدانیم در 5 سال آینده در آموزش و پرورش چه اتفاقاتی می‌افتد چند نیرو خارج خواهد شد و به چه میزان نیرو نیاز داریم این جزء با تعامل و اطلاعاتی که ما به نمایندگان می دهیم امکان پذیر نیست.

این که ما تلاش کنیم مثلا 50 نیرو جذب کنیم بعد دوستانی بگویند ما 50 تا نیرو را آوردیم نه اینگونه نیست این تلاش خود آموزش و پرورش بوده است و البته کم است دیگران هم بیایند کمک کنند فرمانداران مشکلات را بگویند نمایندگان در مجلس پیگیری کنند ما نیز تعامل داشته باشیم تا بتوانیم ردیف های استخدامی را با اولویت بوم کامل بگیریم ما برای پیش دبستانی خیلی تلاش کردیم در تابستان دهها جلسه در تهران تشکیل دادیم که توانستیم نهایتا مجوز این را بگیریم این کار آموزش و پرورش است ما خیلی دوست داشتیم در این راستا دیگران کمک ما کنند ولی کسی به کمک نیامد ما دست تنها رفتیم این مجوزها را گرفتیم.
 
کل پیش دبستانی هایی که بروجرد داشته است به آنان داده ایم منتها باز نیاز تامین نمی شود مجبوریم از جاهای دیگر ببریم نیروی آزاد نمی توانیم بگیریم این قانون مال کسانی است که سابقه پیش دبستانی و حق التدریسی دارند همچنین کسانی که از طریق دیوان عدالت ادارای برای آنان رای صادر شده است مجبوریم در شهرهایی که نیاز است از آنان بکار بگیریم این البته کوتاه مدت است ما امیدواریم در بازه زمانی 4 – 5 ساله ما به سمت بومی سازی برویم که دیگر مشکل اسکان و دوری از خانواده  را نداشته باشیم منتها در یکی و دوسال این اتفاق نمی افتد.

بومی گزینی را چه کسی باید پیگیری کند؟
در وزارت خانه سرجمع نیروها را در استان با ما حساب می کنند یعنی نسبت معلم به دانش آموز را می گیرند و بر اساس آن ردیف استخدامی تعلق می گیرد اگر اشتباه نکنم نسبت میانگین 17 است یعنی در برابر هر معلم 17 دانش آموز.
 
هر استانی نسبتش بالاتر باشد ردیف استخدامی بیشتری به آن می دهند که به 17 برسد هر استانی پایین تر باشد ردیف استخدامی از آن گرفته می شود که به میانگین 17 برسد ما الان بخاطر مازاد نیرویی که در شهرهای دیگر داریم این نسبت در استان حدود 12 است لذا ما ردیف های استخدامی مان مشکل دارد منتها ما تلاش داریم برای وزراتخانه جا بیاندازیم که نمی شود مازاد نیرو در یک شهر در جنوب استان را با نیاز یک شهر در شمال استان پاسخ دهیم بهرحال این کار در طی سالیان گذشته شکل گرفته ما باید نیاز هر شهر را با همان شهر بسنجیم که بتوانیم این ردیف های استخدامی را جذب کنیم این تلاش را خواهیم کرد.
 
ضمن اینکه ما تلاش می کنیم بوم های استانی را افزایش دهیم مثلا بجای اینکه ما استان را به سه بوم تقسیم کنیم بوم های بیشتری را تعریف کنیم مثلا به 6 یا 7 بوم تقسیم کنیم که بچه های بوم هر منطقه در شهر خودشان قبول شوند این حرف ها را ما می زنیم قطعا حمایت های نمایندگان می تواند در به ثمر رسیدن آن خیلی موثر باشد یکی از کمک های که نمایندگان محترم می توانند انجام دهند همین جاست.

ممکن است نمایندگان در مورد جذب نیرو پیگیری های کرده باشند اما آموزش و پرورش استان در جریان پیگیری های دوستان نیست ما که در پیگیری هایمان در وزارتخانه دست تنها بودیم اگر پیگیری کرده اند ما در جریان نیستیم و اطلاعاتی از ما نگرفته‌اند البته ما بیش از 61 نفر را در بروجرد جذب خواهیم کرد ما تا رفع نیاز بروجرد پیگیر این مشکل خواهیم بود نه تنها بروجرد بلکه دورود، الیگودرز، ازنا، سیلاخور و اشترینان هم همین وضعیت را دارند ما برای کل استان پیگیری کرده ایم و نیاز مناطقی که احتیاج داشته اند را رفع کرده ایم.
 
یکی دیگر از کارهای که ما باید انجام دهیم مهارت آموزی دانش آموزان است. برای مهارت آموزی نیاز به گسترش هنرستان ها و تجهیز آنهاست. ما برای این امر تلاش می کنیم اما اگر نماینده ها بیایند کمک کنند ما تجهیزات بیشتری می توانیم جذب کنیم از اعتبارات ملی استفاده کنیم متاسفانه این حمایت ها را تاکنون نداشته ایم. ما واقعا دوست داریم نمایندگانی محترمی که در برخی موارد حساس هستند در تامین تجهیزات برای دانش آموزان نیز حساسیت داشته باشند.

توصیه و راهکار شما برای دور شدن آموزش و پرورش از تنش و حاشیه چیست؟
برای اینکه درست به مردم  خدمت کنیم خدا را فراموش نکنیم و برای اینکه خدا را فراموش نکنیم به مردم خدمت کنیم. بنده به همه صاحبان قلم، اندیشه و قدرت و نفوذ عرض می کنم ما همه دیدگاه سیاسی داریم ولی بیایید بخاطر خدا و مردم در قضاوت هایمان از پنجره سیاسی به مسائل نگاه نکنیم اگر یک اقدام مثبت انجام می گیرد بدور از نگاه های سیاسی از آن حمایت کنیم اگر ضعفی وجود دارد بدور از جنجال های سیاسی پیگیری کنیم، جوسازی نکنیم این به نفع هیچکس نیست.
 
فضای آموزش و پرورش باید فضای آرامش باشد باید فضای گفتگو و نقد و تعامل باشد با گفتگو خیلی از مسائل را می توان حل کرد. در مدارس ما فضای آرامی در جریان است عامه والدین و دانش آموزان نگرانی ندارند. ما برای اولین بار در استان در سال جاری بالای 98 درصد کلاس هایمان در روز اول مهر تشکیل شد ما کل کلاس های بدون معلم مان کمتر از 200 کلاس درس بوده است البته این کمبود را تامین کردیم این حرکت مثبتی است، آموزش و پرورش استان برای اولین بار در جشنواره شهید رجایی رتبه اول را در حوزه فرهنگی و علمی بدست آورده است، امسال جایگاه آموزش و پرورش استان پنج پله رشد داشته  این حرکت کوچکی نیست همه باید کمک کنیم تا فضا آرام باشد در فضای آرام می توان کار و خدمت انجام داد من خواهشم این است که به حرمت مردم و شهدایمان سعی نکنیم برای برآورده کردن نگاه ها و خواسته های ی سیاسی مان جو را ملتهب کنیم یا ماتهب نشان دهیم. جو آموزش و پرورش اینگونه نیست که برخی می خواهند آن را ملتهب نشان دهند.
البته طبیعی است که هر دستگاهی باید تصمیمات خود را آسیب شناسی کند و ما اینکار را خواهیم کرد و اگر اشتباهی کنیم قطعا اصلاح خواهیم کرد ولی جوسازی کردن و موج سواری و حس بی اعتمادی تزریق کردن به جامعه فکر نمی کنم نه خدا نه مردم نه شهداء از آن راضی باشند.
 

 

آخرين بروز رساني ( ۱۷ مهر ۱۳۹۶ )

نظرات  

 
+2 # شادابی يكشنبه, 16 مهر 1396 ساعت 23:57
به نظر من برای تامین نیرو در مقطع ابتدایی بروجرد باید فراخوانی داده شود و کلیه نیروهای ابتدایی که در پستهای مختلف اداری و یا معاونت اجرایی و پرورشی مدارس هستند به کلاس فرستاده شوند البته هیچ گونه استثنایی هم قائل نشوند آنگاه می بینید که مازاد نیرو هم دارید
جواب | جواب با نقل قول | نقل قول
 

افزودن نظر

نام *:
نظر:
کد امنیتی:
بازخوانی عکس
کد امنیتی
 
 
 
صفحه اول | درباره‌ی ما | منوی یالا
تمامی حقوق برای نشریه روزهای بروجرد محفوظ می باشد.      استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.
پایگاه خبری «روزهای بروجرد» دارای مجوز انتشار از  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران است 
Powered by VCD Co.